tisdag 17 juli 2012

Turkland

Oj var ska jag börja...Turkiet...en upplevelse utöver det vanliga, och då syftar jag varken på landet, maten eller folket. En upplevelse för oss som familj och en stor erfarenhet rikare. Semester? Nja inte riktigt...med en 6 månaders har man aldrig semester. 


Laddade på Arlanda...bärselen var guld värd, speciellt på flygplatserna...



Omgivningarna runt hotellet var väldigt mysiga...flera olika pooler, restauranger och hangouts...det största problemet var ju tyvärr att det ofta var för varmt för att göra annat än att bada eller sitta på gräset i skuggan...det fanns säkert en hel del annat att uppleva också.







Maten var nog det som jag uppskattade mest med hela resan(oväntat va)
Det fanns hur mycket som helst att välja på..bufférnas paradis är ett milt uttryck! Första gången vi körde all inclusive, vilket kan kännas väldigt turistigt, men i det här fallet ett mycket bra val. Kanske ska tillägga att jag gick upp 2 kg på den där veckan så ni förstår hur mycket vi åt...men helt klart värt!

















Kvällarna i Turkiet var grymma och helt lagom varma...som oftast. Det droppade nog svett ner i maten vid ett och annat tillfälle under våra middagar...men ändå helt okej om man jämför med värmen dagtid.
Några som också var väldigt "grymma" kvällstid var myggen, eller knotten eller vad det nu var för ondsint väsen...Jag kom i alla fall hem med nåt som liknade böldpest...de bara älskade mig! Men varken såg eller hörde om nån annan som råkade ut för "böldpesten"....jädrans orättvist.




Utbudet på vårt lilla place var kanske inte megastort, det var turkiska ullared, tyskt barndisco och ett orimligt stort antal apotek. Men som sagt reser man med småbarn finns det ändå inte så mycket tid över för varken shopping eller nöjen. Utomhusbion var nog en av favoriterna i alla fall!












Personalen på hotellet var helt fantastiska! De bara älskade Lou och tog varje chans de kunde att krama, pussa och gulla med honom. Överlag var allt på hotellet välordnat, fräscht och bra!





Att åka buss i värmen och framför allt att flyga med en liten gick faktiskt över förväntan...
jag ska inte påstå att det var lätt och roligt hela tiden, det fanns helt klart stunder då man kände en viss panik över hur trångt det var..och hur sjutton man får en bebis att sova i ens knä på ett plan eller hur fasiken man ska få i sig den där maten när man har en lite vilde som flaxar med armar och sparkar på brickan...men allt går med rätt inställning och ett välbehållet lugn.

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag förmodligen borde ha kollat upp hur varmt det skulle vara den här tiden på året, värmen var ändå det som ställde till de flesta problemen, samtidigt som värmen ju också är anledningen till att man åker iväg. 45 grader var ändå i hetaste laget och jag rekommenderar ingen att åka med så små barn med till den värmen. Däremot rekommenderar jag verkligen att resa med småbarn, men välj då ett resmål som är något svalare...


Sammanfattningsvis:
  • Megagod mat
  • Lite för varmt
  • Supertrevlig personal
  • Fint hotell
  • Använd extrema mängder mygga om du som jag har en tendens till "böldpest"
  • Använd inte ac...man blir bara megaförkyld.
  • Vill du sola, läsa, dricka drinkar och slöa...skaffa barnvakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar